Браво на министър Сергей Игнатов! Публично обяви, че в българската наука трябва да се защитават проекти, които да бъдат финансирани и спомена приоритетните области - информационни технологии, медицина, областта на храните, археологията и т.н.
Така и трябва! Европа и държавата трябва да дават пари за иновации, които наистина са полезни и актуални за хората. А тези науки, в които 60 години не е открито нищо ново под слънцето, трябва да останат на сянка. Т.е. да не се финансират. Това де факто не е реформа, а редукция на науката.
Това означава, че цели институти към БАН трябва да се закрият. Какво ново е измислено например в науката философия? Какво ново са създали математиците ни, филолозите ни?
Всичко това важи и за университетите ни. Населението, по-точно младите хора драстично намаляват, а университетите, факултетите, специалностите и предметите набъбват всяка година!
За илюстрация ще дам един пример. В Югозападния университет "Неофит Рилски" в Благоевград студентите от куп специалности изучават предмет наречен "социолингвистика"!!! Кой и кога, /от години наред/ измисли този учебен предмет? Има ли редови културен гражданин, дори филолог, да подреди в главата си поне няколко изречения, с които да даде значението и характера на тази сложна дума? Да не говорим дали може да даде разумно обяснение за научното и практическо приложение на съдържанието на този предмет! А по социолингвистика има преподаватели, които са хабилитирани, защитили са "научни" трудове и преподават срещу доста добри заплати, като не се броят персоналните студентски "дарения".
Призовавам за редукция във висшето образование. Тя да бъде извършена съвместно от Министерството на образованието, омбудсмана на републиката и независима гражданско-научна комисия. Да се отсеят полезните от излишни институти към БАН, както и специалностите в университетите, които са излишни и бълват безработни кадри от млади висшисти. Но дори в специалностите, които останат, да се редуцират предметите, които се преподават. Защото освен социолингвистика, в университетите бълва от измислени, но високопарно звучащи по само себе си предмети, нямащи никаква практическа стойност!
Така и трябва! Европа и държавата трябва да дават пари за иновации, които наистина са полезни и актуални за хората. А тези науки, в които 60 години не е открито нищо ново под слънцето, трябва да останат на сянка. Т.е. да не се финансират. Това де факто не е реформа, а редукция на науката.
Това означава, че цели институти към БАН трябва да се закрият. Какво ново е измислено например в науката философия? Какво ново са създали математиците ни, филолозите ни?
Всичко това важи и за университетите ни. Населението, по-точно младите хора драстично намаляват, а университетите, факултетите, специалностите и предметите набъбват всяка година!
За илюстрация ще дам един пример. В Югозападния университет "Неофит Рилски" в Благоевград студентите от куп специалности изучават предмет наречен "социолингвистика"!!! Кой и кога, /от години наред/ измисли този учебен предмет? Има ли редови културен гражданин, дори филолог, да подреди в главата си поне няколко изречения, с които да даде значението и характера на тази сложна дума? Да не говорим дали може да даде разумно обяснение за научното и практическо приложение на съдържанието на този предмет! А по социолингвистика има преподаватели, които са хабилитирани, защитили са "научни" трудове и преподават срещу доста добри заплати, като не се броят персоналните студентски "дарения".
Призовавам за редукция във висшето образование. Тя да бъде извършена съвместно от Министерството на образованието, омбудсмана на републиката и независима гражданско-научна комисия. Да се отсеят полезните от излишни институти към БАН, както и специалностите в университетите, които са излишни и бълват безработни кадри от млади висшисти. Но дори в специалностите, които останат, да се редуцират предметите, които се преподават. Защото освен социолингвистика, в университетите бълва от измислени, но високопарно звучащи по само себе си предмети, нямащи никаква практическа стойност!
No comments:
Post a Comment