Въпреки че
много добре ме знаеше като човек, Лили
Иванова никога не ме прие като цялостна,
комплексна и интелектуална персона.
Дори когато написах статия за нея в
канадския вестник „Форум“, по тяхна
поръчка, непосредствено преди нейния
концерт в Монреал... Но за затова
по-късно...
Въпреки
цялостното ми израстване като филолог,
поет и журналист, Лили, /както към всички/,
виждаше в мен единствено неин „обикновен
и редови“ фен. А за Лили феновете са
хора „втора ръка“ и ги приема като
„даденост“, до която тя би се докоснала
като до стока, предлагана от магазините
„По 1 лев“. Нейната презумпция е „Аз
нямам специалната нужда от вас, вие
имате от мен, както слънцето и въздуха
за всяко живо същество!“
Доказателство
за признанието към мен като интелект и
познавач на творчеството на Лили Иванова
дойде от други хора с факта, че съм един
от първите и най-добри познавачи на
нейното творчество. Но не само това, че
още преди 24 години съставих нейната
дискография, но и анализирах песните й
в тематично, стилово, музикантско и
текстово-семантично отношение. Точно
затова бях единственият неин фен, поканен
сред малобройната публика от звезди
при заснемане на интервю и творчески
портрет на нея и трио „Бутик“ през 1989
година в единственото тогава културно
предаване на Българската национална
телевизия - „Срещи ЛИК“. Бях настанен
зад Васил Найденов, с когото се запознахме
тогава и станахме приятели.
Лили Иванова
безспорно е примата на поп музиката ни,
ще бъде излишно да повтарям метафорите
и хиперболите на хилядите фенове и
блюдолистките журналисти в славословенето
за нея.
Това обаче
никога не е помагало на примата. Не е
имало друг журналист, освен Кеворк
Кеворкян досега, който да не „припада“
от вълнение и преклонение, когато
интервюира Лили. От началото на кариерата
й, / и при тоталитаризъм и при демокрация/,
към нея журналистите отправят дежурни
въпроси, които водят до дежурни отговори,
които Иванова повтаря като папагал
повече от половин век.
„Чувствате
ли се звезда?“, „Самотна ли сте?“, „С
какво се обяснява Вашият работохолизъм?“,
„Как се зареждате с енергия?“, „Колко
време спите?“, „Какво ядете?“, „Какво
е за Вас любовта?“ и т.н. клишета, на
които звездата отговаря с отдавна
оттренирани в медиите клишета отговори.
И ги рецитира като отрепетирано
стихотворение на второкласничка. От
десетилетия насам само като чуя или
прочета въпроса, аз мога да кажа веднага
думите, които следват от него!
ЗА СВЕДЕНИЕ
– ЛИЛИ ИВАНОВА /ЛИЛЯНА ИВАНОВА НИСОВЛИЕВА/
, КОЯТО ПО ОФИЦИАЛЕН ДОКУМЕНТ НА ДОСТА
СТАРА БЪЛГАРСКА ЕНЦИКЛОПЕДИЯ Е РОДЕНА
НА 24.04.1939 ГОДИНА В ГРАД КУБРАТ, ЗАПОЧВА
КАРИЕРАТА СИ ПРЕЗ 1963 ГОДИНА!
Проблемът на
Лили Иванова от почти половин век насам
е липсата на последователен PR.
Тя цял живот се е влияла
от обкръжението си, което винаги е
сменяла. Звездата никога не е имала
собствено мнение по какъвто и да е въпрос
и винаги е била обсебвана от концепцията
на временния й кортеж. Най-силната черта
от нейния характер е ИНАТЪТ, той никога
не й е позволявал да си признае, че се е
влияела. Тя винаги е представяла мнението
на близките й като свое, докато са в
антуража й!
За
това прилагам конкретен факт. Преди
осем или девет години една студентска
група фенове от Софийския университет
„Климент Охридски“ изпратили представител
при Лили с покана за концерт в аулата
на университета. Намерили спонсори, но
имали условие – списък със стари,
/невероятни/ нейни песни, да бъдат
изпълнени с акомпаниращи на живо
музиканти. Лили приела представителя,
запознала се обстойно с искането и
списъка и казала, че ще се обади след
седмица. И? След седмица звъннала и
казала, че проектът не може да се
осъществи. Само след година Лили намери
трима музиканти, които да свирят песните
и на пълен life, възстанови
почти всички стари песни в нов аранжимент,
които й бяха дали групата студенти.
Но... при гранддамата има едно правило:
Всяко хрумване е мое! Нищо, че краде
чужди идеи, те трябва да бъдат представени
само като нейни!
Лили
Иванова има друг голям проблем:
ПЪРВОНАЧАЛНО
ВЕЛИЧАЕ ДО БЕЗУМИЕ ХОРА, КОИТО СА В
НЕЙНОТО ОБКРЪЖЕНИЕ, А СЛЕД КАТО СЕ
РАЗДЕЛИ С ТЯХ – ТОТАЛНО ГИ ОТРИЧА!
След
като обсеби всичко от хората около нея,
било изкуство или нещо друго, Лили
Иванова казва, че са били неблагодарни
и недостойни, тя винаги била потърпевша,
използвана, ограбвана. Това важи особено
за нейните гаджета.
През 15 от
най-пълноценните творчески и житейски
години на Лили Иванова плътно до нея на
сцената и в живота бе Асен Гаргов. Освен
че той бе непрекъснато китарист в нейните
групи, те двамата издадоха два изключително
успешни албума, а той е и автор на едни
от неувяхващите хитове на Лили. Не нея
винаги е било ясно /или поне интуитивно
се е сещала/, че той – като все още млад
мъж, /разликата им е 10 години в негова
полза/, ще иска генетично наследство.
Съзнавала е, че тяхната връзка не може
да продължи докато тя стане на 89, когато
според Ванга тя щяла да умре, пеейки на
сцената.
През април
1991 година Лили Иванова и Гари, /както му
викаме всички негови приятели/, се залюби
с млада и красива студентка, докато
звездата временно пееше за някакви
марки в бившата Източна Германия. Когато
Лили се върна, той постави въпроса
съвсем ребром – независимо от личния
план на всеки, сътрудничеството в
професионален и творчески план да
продължи.
Първата дама
на поп музиката ни обаче е човек на
крайностите, на черно-белите характеристики
- „Или си с мен ТОТАЛНО, или изчезваш от
мен БЕЗВЪЗВРАТНО!“
Оттам насетне
името Асен Гаргов стана табу за Лили
Иванова. Въпреки че продължаваше до
преди няколко години да продължава да
пее за завършек на концертите си неговия
хит „Детелини“, тя отказа да направи
един много малък жест за Гари.
За разлика от
Митко Щерев, Асен Гаргов никога е е
забранявал на Лили да пее песните по
негова музика, макар тя да не му е отчитала
нито стотинка от изпълненията си по
концертите. През 2099 година, когато Гари
навършваше 60 години, /а Лили – 70/, той й
се обади с молба тя да даде разрешение
той да издаде /като беше намерил спонсори/
техните дуети от два грамофонни албума
в един диск. Тя автоматично го пренасочила
към адвоката си, без да дава отговор.
След време адвокатът казал на Гари, че
Лили не дава правата на гласа си за
издаване на песните им на диск! Тогава
Гаргов бе принуден като Митко Щерев
официално да забрани Лили да пее песни
по негова музика.
През август
2011 година Лили направи концерт в Банско
за откриване на поредния джаз фест,
/където присъствах./ В края на концерта
излезе една много популярна личност –
Тома Спространов, който дръпна
„прочувствено „ слово“ за Лили - „Браво!
Вижте новите песни и чисто новата Лили
Иванова каква е! И стига с тези Гарги и
„Детелини“! А режисирано, певицата,
ухилена на 38 карата, допълни: „Да! Стига
с Гарги, „Детелини“ и нафталини!“
Ако само Тома
го бе казал, нормално слагащ се на шефове
в радиото и на певци през всичките
тоталитарни години на „прима“ радиоводещ,
нямаше да прозвучи толкова грозно, но
Лили да коментира най-близкия и най-дълго
в живота й човек като НАФТАЛИН, звучи
нелепо, смехотворно и гротескно за НЕЯ
самата.
Не, не е само
най-дългият човек до Лили, който е станал
„отречен“ от „богинята“. От бившето
до 1991 година трио „Бутик“ й остана
верен саксофонистът Кирил Йорданов -
Киката. След като Асен Гаргов си хвана
млада дама, която после му роди много
интелигентен син, вече завършващ
класическа гимназия, Иванова поръчва
на Киката да й намери спешно „нов певец“.
Близко до ума е за какво пеене става
дума. Киката води Жан Шейтанов, но
звездата не го „одобрява“.
От следващото
предложение на Кирил Йорданов следва
„бинго“ - легендарния солист на „Тангра“
- Чочо Владовски. На 52 години Лили толкова
се влюби и изпадна в умопомрачение, че
в предаването на Валерия Велева в
националната телевизия „Формула 5“
певицата с медена усмивка заяви „От
един месец аз съм щастлива, защото до
себе си имам човек, който не се нуждае
от моя ореол, тъй като той си има свой
собствен ореол. Няма да казвам името
му.“
Тя не каза
името му, но целокупната българска
публика се сети за кого става въпрос,
защото Лили никога не е правела дуети
с някой, който не й е бил гадже. А дотогава
дуети имаше само с Асен Гаргов. И изведнъж
се родиха дуетите с Чочо - „ За да те
има“, „Последната любов“ и ремикс на
големия хит на Леа Иванова „Чико от
Порто Рико“.
Незнайно защо
и Чочо беше разлюбен и стана персона
нон-грата, макар че уж за пред хората
запазиха добри отношения. Най-голямото
безочие на Лили е, че не отиде на неговото
погребение! Пред медиите бе казала, че
имала участие! Е, да, за присъствие на
погребението на бившия си, няма да й
дадат 10-15 хиляди лева, които ще спечели
от участие.
По същия начин
сценарият се повтаря и с прословутия й
кръг на композитора Герасим. След като
й направи тоталния хит „Ветрове“, Лили
се скъса да величае него и групата му
по всякакви медии. Но изведнъж творческата
им връзка приключи и Лили тотално се
отрече от всички около Герасим. Нищо,
че години след това завършваше концертите
си с „Ветрове“.
Същата аналогия
следва и по отношение на един от секс
символите на меломанките в България –
китаристът Иван Лечев.След като еротично
и с много жар Лили опираше гърба си на
китара му и мяташе коси на рамото му на
всеки концерт с него, той също, незнайно
защо, стана поредната персона нон-грата.
Пак така нещата
се развиха с един от последните и
най-верни хора на Лили – журналистът,
и в последствие певец - Драгомир Драганов.
Той бе първият и единствен, който влезе
в обкръжението на звездата като фен,
който обаче не е имал користни намерения.
Не е имало по-прочувствено, съкровено
и аналитично предаване от това на Драго
Драганов в „Чай“ през 2000 година, когато
той представи с интерю на Лили последния
албум „Ветрове“. В един прекрасен
момент обаче и Драго стана аут и табу
за кръга около Лили Иванова.
Под сурдинка
се говори, че близостта му и ролята му
на водещ на поп фолк концерти е причината.
Това обаче не е почтено обяснение, защото
симпатиите на Драго и към друг вид
музика, въобще не бяха подкопали неговата
лоялност към нея.
Да не забравяме,
че именно чалгаджийската фирма „Пайнер“
издаде най-успешния албум на Лили -
„Готови ли сте за любов“.
ЛИЛИ Е ОБРЕЧЕНА
ДА НЯМА ПРИЯТЕЛИ! НА НЕЯ Й ТРЯБВАТ САМО
БИЗНЕС ПАРТНЬОРИ!
Българският
дизайнер Жорж Любенов бе 15 години в
Канада с творчески псевдоним Джорджо
Валенти. Познаваме се много преди да
емигрира от концертите на Лили в България.
Беше луд фен на звездата, както аз бях.
През 2001 година той ми се обади оттам и
ми каза, че урежда концерт на примата
ни в Монреал. Поръча ми да напиша обзорна
статия за нея за българския вестник
„Форум“ в Канада. Статията бе изпратена,
концертът бе уреден много добре.
Когато минал
концертът, от който Лили е изкарала
много добра чужда валута и тя стана
много мила и добра приятелка с Джорджо
Валенти.
И тук ще вметна
един малкоизвестен факт, относно
концертите на Иванова в САЩ и Канада,
свързан с финансовите й интереси, които
ще разискам по-надолу. Звездата държала
в афишите да не присъства обстоятелството
„концерт“, а „срещи със сънародници“.
Причината е много елементарна и
„байганьовска“ - за да вземе туристическа
виза и да прикрие прибраната сума от
билети за канадските финансови органи.
А по целия свят е ясно, че в Северна
Америка данъчните хич не си поплюват!
ГОДИНИ НАРЕД
ПРЕДИ ЖОРЖ ЛЮБЕНОВ да организира появата
на звездата в Монреал, тя отказваше
контакт с него, въпреки че той години
преди нейния концерт в Монреал пръв
създаде в интернет нейния първи website.
И на всичкото отгоре през
всичките години той поддържаше сайта
като плащаше лично таксата на dir.bg.
Когато
Жорж Любенов /Джорджо Валенти/ се завърна
окончателно в България след 15-годишна
емиграция и работа в Канада, Лили веднага
го ангажира с организация на нейните
творчески планове. Той се занимаваше с
това и бе много щастлив и доволен, до
момента, в който уреди един концерт в
Лондон.
Жорж
не знаел, че Лили своевременно е приключила
работата си с Иван Лечев, а го обявил
като част от екипа на Лили. Звездата
побесняла! И оттук насетне и Жорж става
поредния низвергнат!
ПРИ
ЛИЛИ НЯМА ПРИЗНАТЕЛНОСТ! ИМА – РАБОТИЛ
СИ... И ДОТУК!
Това
звучи като култовата реплика на Бай
Ганьо - „Имал си бол пари – платил си!“
За
съжаление много хора продължават да
обожествяват наистина неповторимата
звезда и макар и опарени, да я издигат
в култ! Това е патология, за която никой
не може да ги вини.
Все
пак мога да кажа, че за близо половин
век на сцената Лили претърпя една
еволюция. Това е нейното отношение
относно иронията и самоиронията. Вече
десетина години, /предполагам, че е
внушение на Драго Драганов/, тя се
надсмива над дребните закачки към нея
относно възраст и това се оказа много
положително. Всички спряха да я чепкат
на тази тема! Дори озаглави концерта си
преди 12 години - „Лили Иванова на два
века!“
Чудесна
постъпка! Оттогава насам Лили смени
стратегията си и започна сама да се
самоиронизира, като по този начин отряза
езиците на цялостния сарказъм по неин
адрес. Особено на акулата Слави Трифонов!
На
Лили трябва да се признае – най-важното
– най-перфектната визия на човек, доживял
тези години!:
Пластичните
операции – е, не можем да докажем! Но с
пластика можеш да промениш лице, но тяло
с пластика не можеш окончателно да
промениш! То се извайва с диети, спорт
и упоритост! Е, точно това е героизмът
от страна на Лили Иванова!
Има
два колоса в историята на българска поп
музика като тандем – композитор и
певица! И това са Тончо Русев и Лили
Иванова. На всички фенове и почитатели
е ясно, че звездната кариера на Лили се
осъществи благодарение на песните на
Тончо Русев.
Това
не й попречи тя да се скара с него няколко
пъти!
Аз
лично се познавам с маестрото на поп
музиката ни, който никога не е казвал
лоша дума за нея. Даже наскоро в едно
интервю, когато го попитаха за Лили, той
каза етично и студено - „За Лили Иванова
нито хубаво, нито лошо!“.
Лили
обаче не реагира етично относно Тончо
Русев.
Когато
издадох обзорната си статия „Песента
е живот“ в българския вестник „Форум“
в Монреал непосредствено преди нейния
концерт там, организаторът Жорж Любенов
/ Джордо Валенти/ й я е дал да я прочете.
Лили е дала уклончиво одобрение с една
забележка - „Хубаво, ама много хвали
Тончо Русев!“.
Първото
скарване на Лили с Тончо Русев бележи
началото на 80-те години на миналия век,
след като композиторът й написва
великите хитове „Предупреждение“ ,
„На сбогуване“ и т.н., каквито хитове
винаги е раждал. Лили е безмълвна за
ябълката на раздора, Тончо, /и пред мен/
от етика пропуска да каже причината.
Ледовете между тях се стопяват на
премиерата на един албум, когато маестрото
и подал ръка и Лили изведнъж приела
всичко като „стопени ледове“. Докато
бяха в „студена война“, тя не си позволи
да изпее един негов хит, /освен в Щатите
и Канада, където казвала - „Ами той е
далече и няма да разбере!“/
Когато
беше в лоши отношения преди първото
сдобряване с Тончо Русев, за да й се
хареса, целият неин фен клуб в интернет
непрекъснато коментираше колко
елементарно звучали неговите песни,
написани за Лили.
След
сдобряването им обаче Лили моментално
възстанови с нов аранжимент песните на
Тончо - „Панаири“, „У дома“, „Наше
лято“ и феновете тутакси изпаднаха в
див възторг от кавърите по музика на
Тончо Русев. Сякаш никак не ги бяха плюли
преди това!
Е,
ще отговори ли Лили на въпрос, който
никога няма да й бъде зададен от журналист
– защо излишно си разваляше отношенията
с най-великия български композитор
Тончо Русев?!
ЛИЛИ НА
ПЛЕЙБЕК И НА ЖИВО
До
1991 година Лили пееше на пълен life
с трио „Бутик“. След това
започнаха нейните участия, дори в
огромната зала 1 на НДК на пълен плейбек.
Това беше огромната й грешка, защото
разочарова и отврати голяма част от
редовната й публика и почитатели. Нямам
предвид лудите й фенове, които са готови
на екзалтирана реакция по време на целия
концерт, просто защото Лили е на сцената
и си отваря устата.
ПРИЧИНАТА
ЗА ПЛЕЙБЕКА
е
много елементарна. Лили не само сега,
но и от половин век насам, от началото
на кариерата си, не може да помни текстове
наизуст. На какво се дължи това, не смея
да разгадавам! Но е факт, че помни всичко,
което е покрай нея! Лили е с желязна
памет!
Навремето,
когато Лили пееше на пълен life,
правеше лапсуси, които изглеждаха много
интeресни, харесваха се от хората и после
ги коментираха най-доброжелателно. Това
наистина показваше живото пеене! Когато
почна да пее на пълен плейбек, забравяйки
дадена дума или фраза, тя слагаше
разперена ръка пред другата ръка, в
която държеше микрофона.
Но
само това е причината – нека никой да
не се заблуждава, че ли Лили е оставала
без глас и че не могла да пее! Факт е, че
от няколко години тя взе няколко музиканти
и направи група, /подобно на „Бутик““/
и продължи да пее на живо и с живи
инструменти. На какво се дължи това
развитие в мозъчната кора на Лили?!?
Това
се дължи на факта, че някой от новото й
обркъжение й е казал, че няма нищо срамно
в това, да си извадиш партитурата с
текстовете и да си ги гледаш! Както
правят големите оперни певци, когато
изпълняват опера концертно.
Е,
да, ама да си гледаш текстовете на песни,
дето ги пееш десетки години! Дали пък
не е много смешно?!? Ама пак по-добре,
отколкото да пускаш пълен плейбек и да
си закриваш устата с ръка!
Какво
е Лили Иванова извън сценичното си
амплоа? Изпълняваща песни за любов,
раздели и разочарования? Песни, които
разплакват всеки, ако не втори, поне
трети българин, независимо от възраст
и етно?.
Лили
е една огромна пещ за пари, гълтаща за
себе си, незнаеща защо... Защото парите
имат смисъл, когато ги употребяваш като
нормален човек. И с приятели. А не е
нормално десетки хиляди лева да даваш
за костюми, козметика, топла вода и мед.
И без неясен наследник...
Иванова
премина и през голяма политическа
метаморфоза – в тоталитарлизма бе член
на казионното БЗНС, през 1990 г. бе към
СДС, после стана съучредител на партията
на царя – НДСВ, и на последните
парламентарни избори клекна на митингите
на БСП.
Лиляна
Иванова Нисовлиева се опъна като ощипана
мома, когато правителството на ГЕРБ
реши да провери сметките на всички в
тази държава за плащане на данъци – от
чистач до звезда! И съвсем логично показа
старобългарски кубратски инат – пя за
БСП. Няма лошо, но...
Лили,
както аз и всички редови български
граждани си плащаме чинно данъците,
понеже държавата ни осветлява доходите
всеки месец, осветлявай ги и ти своите!
Защото
едва ли има по-печеливш човек в шоу
бизнеса от Лиляна Иванова Нисовлиева.
Някои могат де възразят – Слави Трифонов,
Николина Чакърдъкова... Да, вярно, техните
концерти и участия могат да струват
повече, но те подържат състав около 100
човека, на които плащат редовни заплати.
А какъв е съставът на Лили? Трима
музиканти, тонрежисьор и евентуален
шофьор. Вярно, музикантите са перфектни.
Но когато се говори за бизнес, става
въпрос за цифри. Едно е да разделиш една
печалба на 100 човека, друго е на 4 или 5.
В този смисъл Лили е най-печелившия
човек от шоу бизнеса в България.
Няма
нищо лошо в това да си богат! Даже е
похвално. В Русия, на нейното творческо
ниво, но с огромен процент повече доходи
са Алла Пугачова и Филип Киркоров, които
имат и свои частни самолети. Такъв
заслужава да има и Лили Иванова. Но Алла
и Филип си плащат най-почтено данъците,
като се има предвид, че в Русия има много
сериозни процеси и срещу олигарси, които
укриват доходи.
No comments:
Post a Comment