Tuesday, January 15, 2013

НЕКАЗАНОТО ЗА ЛИЛИ ИВАНОВА - І ЧАСТ




ЛИЛИ ИВАНОВА

Няма да казвам коя е Лили Иванова. Казвано е през цялата втора половина на миналия век, и през целия 21 век ще се говори за нея. В тази моя студия обаче искам да кажа някои неща, които никога, никъде и никой няма да каже. Това ще бъде един психологическо-творчески портрет, дисекция на артиста и човека Лили Иванова. Защото между двете понятия има огромна разлика. Някой основателно може да зададе въпроса : откъде-накъде, и в качеството си на какъв Константин Пашкулев ще прави това!?! Веднага отговарям – като един от най-добре познаващите творчеството на Лили Иванова, пръв съставител на цялостната й дискография – систематизация на всичките й издадени на звуков носител песни, класифицирани по албуми, композитори и текстопистци. Също така доста добре наблюдавал личния й аскетичен живот и много контактувал с хората около нея в близкото минало.
С Лили Иванова и най-близкия й кръг от трио „Бутик“ - тогавашното й гадже Асен Гаргов, композиторът и пианист Александър Кипров и саксофонистът Кирил Йорданов, се запознах през далечната 1988 година, месец март в Пазарджик. Лили и триото имаха концерт, за който една колежка студентка от този град бе купила билети. Отидохме час преди концерта пред залата, а аз тогава в главата бях осриган в стил пънк, с изрусена грива и с обеци. Това тогава беше един вид протест срещу системата, имитирахме най-младите руски групи и ратувахме за истинско преустройство и гласност, каквото Горбачов от няколко години бе въвел в Съветския съюз.
Половин час преди концерта група от органите на реда в Пазарджик, /известен като най-милиционерския град по времето на тоталитаризма/, ми потърси документите за проверка. След като се убедиха, че те са изрядни, ми зададоха въпроса - с демонстрацията на външния си вид проводник на чие западно влияние съм и какво правя тук. Казах, че съм дошъл на концерт на Лили Иванова, и защо мислят, че подражавам на Запада. „Време на преустройство е, не виждате ли по телевизията как изглеждат изпълнителите на съветската група „Машина времени“? - реторично запитах аз. Големият кордон от милиционери реши, че не мога да бъда допуснат на концерта и трябва да бъда екстрадиран до гарата.
В този момент минаха членовете на трио „Бутик“ заедно с водещия на програмата – Петър Вучков. Сашко Кипров бе с дълга коса отзад, вързана на опашка с панделка. Тогава аз екзалтирано се изрепчих: „Значи другарят Кипров може да ходи с дълга опашка и панделка, а аз не мога с грива и обеци, така ли?!? Значи преустройството важи само за някои!“ Милиционерите не искаха шумен скандал и се отказаха от екстрадация на гарата, но заявиха, че място в залата за мен няма. Но по изричното настояване на Асен, Сашко, Киката и Петър Вучков бях допуснат сред публиката с изричното условие, че след концерта ще хвана първия нощен влак за София. Да, ама не! - както е култовата фраза на големия журналист Петко Бочаров. След концерта разпихме с колежката у тях. Както се казваше, когато обещаеш на милиционери – „Ти върви - аз ще дойда!“
Оттогава с тримата големи български музиканти на тогавашното трио „Бутик“ станахме големи приятели и продължаваме да подържаме приятелски отношения вече 24 години, особено с големия и неповторим Александър Кипров, който написа четири песни по мои стихове за Донна Карпатова, Румен Попарков и Невена Костова.
Покрай тримата, Лили Иванова ме опозна много добре. През 1992 година уредих нейно участие с тогавашното й гадже Чочо Владовски в ресторант „Панорама“, малко преди окончателно да затворят и съсипят този прекрасен комплекс. /Преди това там уредих участия и на Емил Димитров, Васко Найденов и Мими Иванова./ Двата концерта на звездата в две последователни вечери имаха грандиозен успех. Смея да твърдя, че за това немалка заслуга има моята организация. За сведение ще дам примера с подобен опит за организация на концерт в Дома на културата в Гоце Делчев на Лили Иванова от известната ексжурналистка и царска говорителка Цветелина Узунова през пролетта на 1999 година, който претъпя фиаско, и не се състоя.

No comments:

Post a Comment